tisdag, juli 10, 2012

Skamfläck av Caroline ENGVALL

Skamfläck fick jag av Caroline Engvall, signerad med snälla ord, redan vid bokmässan förra året, men det här inte blivit av att jag har läst den förrän nu.
Det har flera orsaker, dels att jag tycker det är svårt att recensera något av någon man känner lite grann (plus att jag känner förläggaren på Kalla Kulor). Underbara Caroline, som gör ett så fantastiskt arbete för att uppmärksamma ungdomar som använder sex för att dämpa sin ångest.
Det var också svårt att börja läsa för att jag visste lite vad boken skulle handla om. Och jag har barn i samma ålder som barnen i både 14 år till salu och Skamfläck.

Carolines bok 14 år till salu, från 2008, är ett av de mest lästa inläggen på en av mina andra bloggar och recensionen finns även här.



Skamfläck är en fristående uppföljare till 14 år till salu, som handlade om 14-åriga Tessa, men behandlar samma problematik, denna gång utifrån tre olika ungdomars perspektiv.

Nadja, som upplevde att hennes kropp tappade betydelse efter att nakenbilder spridits på skolan. Och hon började använda den till det enda hon tyckte hon var bra på - sex.

Jocke, som låter sig utnyttjas av våldsamma sexköpare. För pengarna försörjer han sig själv och sin pappa.

Och Sandra, som kommer från Stockholms finare miljöer, men som lever ett dubbelliv med äldre män, som hon låter våldta henne.

Det är svårt att recensera eftersom det är så väldigt tungt att läsa om det här. Man blir så arg och förtvivlad och tänker givetvis inte helt klart. Och vad jag förstår har endast Nadja lyckats ta sig ur sina problem, i alla fall när boken skrevs. Deprimerande.

Samtidigt tycker jag att boken är suveränt skriven. En skicklig balans mellan skönlitteratur och dokumentär. Snyggt!

Och det är en oerhört viktig bok! LÄS!


Caroline intervjuas på bokmässan 2011
foto Monica O Kolkman


Inte till salu


---------------
Adlibris
Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar